povestile in viata copiilor de grupa mini

IMPORTANȚA POVEȘTILOR ÎN VIAȚA COPIILOR

Copiii sunt dornici să descopere lumea, iar cel mai simplu mod de a-i ajuta să facă acest lucru este să apelezi la puterea imaginației. Foarte multe povești nu au doar darul de a relaxa cititorul sau ascultătorul, ci reprezintă lecții de viață, care le permit inclusiv adulților să înțeleagă mai bine lucruri la care poate nu s-ar fi gândit.   În cazul celor mici, basmele joacă un rol esențial în dezvoltarea emoțională și chiar în conturarea personalității.

În ultimii ani, plăcerea cititului a fost înlocuită treptat de internet și jocurile video. Acest lucru poate fi o provocare pentru părinții care își doresc să-i învețe pe copiii lor importanța lecturii și să le încurajeze pasiunea pentru cărți. Însă există câteva metode simple prin care poți să-ți insufli dragostea pentru lectură celui mic.

ROLUL ESENȚIAL AL POVEȘTILOR ÎN DEZVOLTAREA COPIILOR: CUM LE CULTIVĂM IMAGINAȚIA ȘI CREATIVITATEA

importanta povestilor in viata copiilor de gradinita

În primul rând, modelul personal are un impact puternic asupra copiilor. Dacă le arăți că și tu iubești să citești, ei vor fi mai predispuși să facă același lucru. Stabilește un program de citit pentru întreaga familie, pentru a face din acest obicei o activitate comună, plăcută și relaxantă. Când ai o pauză de la responsabilitățile zilnice, ia o carte și petrece timpul în compania personajelor preferate.

Este important să alegi cărți potrivite vârstei copilului tău și să iei în considerare factorul vizual. O carte cu o copertă colorată și ilustrații viu colorate va stârni interesul copilului și va face experiența lecturii mult mai plăcută. Implică-l în procesul de alegere a cărților și discutați împreună la final despre povestea citită.

O altă modalitate de a-i arăta copilului tău că lectura poate fi o activitate plăcută este să creezi un ritual minunat. Pregătește cartea preferată, o păturică comodă, o cană cu lapte, ceai sau suc și aprinde veioza pentru a crea o atmosferă caldă și confortabilă. Acest lucru va face din experiența cititului un moment relaxant, care îi va permite copilului tău să se relaxeze și să-și folosească imaginația pentru a intra în lumea magică a cărților.

MAGIA POVESTILOR IN VIATA COPIILOR LA GRADINITA SECTOR 2

         Iată ce beneficii au poveștile asupra copiilor:

  • Îi ajută să se familiarizeze cu concepte importante legate de viață și de relațiile interumane, într-un mod amuzant și plăcut. Copiii învață din povești cât de mult contează bunătatea, empatia și prietenia, dându-le ocazia să facă diferența între comportamentele pozitive și cele negative.
  • Le oferă modele demne de urmat. Eroii multor basme dețin un cumul de calități, precum curajul, ambiția sau bunăvoința, pe care le demonstrează pe tot parcursul poveștii.
  • Le arată cât de important este să lupte pentru ceea ce își doresc și să nu se dea bătuți în fața greutăților. Multe povești ilustrează drumul eroului către împlinirea unui vis, în ciuda obstacolelor care îi apar în cale. Micuții învață astfel să fie ambițioși și să nu se teamă să viseze.
  • Le oferă lecții de viață. Majoritatea poveștilor au o morală, din care cei mici pot trage concluzii importante pentru propriul viitor. Dacă simți că povestea nu a fost bine înțeleasă de copilul tău, nu ezita să o discuți împreună cu el, mai ales dacă pare interesat să îi pătrundă sensul.
  • Le dezvoltă imaginația și limbajul. Poveștile sunt o modalitate perfectă de a îmbogăți lumea interioară a celor mici și mari deopotrivă. Nu doar că stimulează creativitatea, dar îi ajută pe cititori să învețe cuvinte și expresii noi, pe care nu le pot deprinde din conversațiile de zi cu zi.
povestile in viata copiilor de grupa mica

Poveștile au un rol esențial în dezvoltarea emoțională și chiar în conturarea personalității copiilor. Acestea le oferă oportunitatea de a experimenta diferite emoții și sentimente prin intermediul personajelor și situațiilor din povești. Aceste experiențe ajută copiii să înțeleagă și să facă față mai bine situațiilor dificile din viața reală.
În concluzie, promovarea lecturii în rândul copiilor nu trebuie să fie o sarcină dificilă. Când copilul începe să învețe să citească, cumpără-i cărți de povești potrivite vârstei sale și nu uita cât de mult contează factorul vizual pentru cei mici: o carte cu coperta colorată și veselă, plină de ilustrații, va trezi interesul copilului. Alege cărțile chiar împreună cu copilul, pentru a-l face să fie cât mai implicat în întregul proces.
Prin alegerea cărților potrivite vârstei copilului tău, implicarea lui în procesul de alegere a cărților și crearea unui ritual confortabil pentru a citi, îi poți încuraja pe copiii tăi să descopere lumea minunată a cărților și să își dezvolte personalitatea și imaginația, prin intermediul personajelor și a poveștilor. Citiți amândoi și discutați la final despre carte și despre ce v-a plăcut la ea. Îl poți îndemna pe cel mic să îți citească, în timp ce tu asculți cu interes povestea.

DESCOPERĂ LUMEA MINUNATĂ A POVEȘTILOR PENTRU COPII: IDEI DE POVEȘTI PENTRU COPII

povestile in viata copiilor de cresa

Piața de carte este una foarte generoasă, din care vei avea mereu ce alege pentru copilul tău. Nu uita să incluzi în programul de lectură și câteva basme clasice, din care micuții cititori pot învăța lecții valoroase:

Frumoasa și Bestia – o poveste minunată ce ne dezvăluie că adevărata frumusețe se află în sufletul fiecăruia, nu în aspectul exterior. Oferind un exemplu de dragoste și bunătate, această poveste ne arată că orice obstacol poate fi depășit prin iubire și determinare. Învățăm să prețuim calitățile interioare și să nu judecăm pe baza aspectului fizic.

Cenușăreasa – o poveste care ne învață că orice vis poate deveni realitate cu multă muncă și perseverență. Sufletul bun și hainele zdrențuite sunt mai valoroase decât răutatea și îmbrăcămintea de aur.

Harap Alb – urmărește parcursul unui erou dispus să învețe și să lupte împotriva obstacolelor, având încredere în prieteni. Această poveste ne amintește să fim precauți în fața străinilor, să nu judecăm pripit și să fim recunoscători pentru prietenia adevărată.

Fata babei și fata moșneagului – o altă poveste despre lupta cu destinul, care subliniază importanța bunătății și hărniciei. Morala acestei povești este să fim buni cu toți oamenii, chiar și cei care ne supără sau ne rănesc.

Alice în Țara Minunilor – o poveste fantastică, ce dezvoltă imaginația copiilor și îi face să descopere lumi noi și fascinante. Învățăm că viața este plină de surprize și că ar trebui să fim curajoși și să învățăm mereu ceva nou. Să ne susținem punctul de vedere și să nu ne fie frică să riscăm, pentru că astfel pot apărea lucruri bune și interesante în viața noastră.

La vârstă copilăriei, poveștile și desenul sunt principalele mijloace de exprimare a vieții afective a copilului. La ciclul preșcolar și primar, după citirea unei povești, putem sugera copiilor să redea prin desen ceea ce au înțeles din poveste. În această etapă de varstă se fixează principalele valori și modele de viată, iar copilul se identifică cu personajul care corespunde cu modelului educațional existent. Ei singuri spun, că ar vrea să semene cu personajul din poveste, pentru că le-a plăcut comportamentul personajului. Personajele din basme îi însoțesc în anii copilăriei și le oferă modele pe care se le urmeze în viață adultă.

COLECȚIA DE AVENTURI ȘI FANTEZII DIN POVEȘTILE COPILĂRIEI

povestile in viata copiilor la gradinita sector 2

Poveștile joacă un rol foarte important din punct de vedere educativ. Prin intermediul poveștilor, copilul descoperă lumea și se poate plasa în situații de viată în afară contextului familial. Prin lupta dintre bine și rău și situațiile conflictuale întâlnite, copilul invată strategii de viată, descoperă consecințele unor fapte și atitudini și își însușeste comportamente sociale pozitive. Fără a fi obligat să treacă printr-o experientă negativă, copilul poate invăta astfel să descopere lumea din jur, oamenii și modul în care aceștia actionează în diferite situații de viată. 

Multe dintre poveștile pentru copii semnalează la nivel metaforic lupta dintre bine și rău, identifică principalele tipologii comportamentale, precum și modul în care anumite situații concrete de viată își pot găsi rezolvarea.

De exemplu, povestea “Capra cu trei iezi” sau povestea “Scufița Rosie” transmit copiilor anumite modele de viată. De exemplu în povestea “Capra cu trei iezi”, copiii înțeleg prin intermediul metaforei faptul că, pană la o anumită varstă trebuie să asculte și să respecte sfatul părintilor pentru a evită pericolele iminente. Această povestire este plină de exemple educative prin care copilul este expus în plan imaginar unor primejdii cu care se confruntă adunci când iese din cuvântul părintilor. Scufița Roșie, de asemenea, vorbește despre riscul și primejdiile cu care ne putem confruntă atunci când ne abatem de la drumul stabilit pentru a ajunge la un obiectiv.

Finalul acestor povești aduce întotdeauna soluția salvatoare prin implicarea factorilor educaționali, reprezentați de familie și ceilalți formatori din viață copilului.

Poveștile stimulează dorința de cunoaștere, imaginația și creativitatea copilului. Contextul narativ al basmului facilitează accesul copilului la cuvinte și expresii noi, permite înțelegerea sensului unor cuvinte abstracte sau metaforice, dezvoltând astfel limbajul și gândirea. Imaginația și creativitatea joacă un rol important în viața copilului pentru că ea este cea care îl ajută pe copil să stabilească o legătură între lumea sa internă și cea externă, să își construiască propria imagine de sine și să dezvolte pe viitor strategii de succes, pentru rezolvarea problemelor și identificarea soluțiilor.

 

Deși poveștile pentru copii aduc beneficii și sunt recomandate ca principal factor educativ pentru această etapă de varstă, sunt situații când părintii sau cadru didactic trebuie să filtreze și să explice copilului anumite cadre sau evenimente în funcție de personalitatea celui mic.

Poveștile consolidează legătura dintre copil și părinte, apoi dintre copil și cadru didactic, prin implicarea ambelor părti într-o activitate care îi reunește prin cuvinte, comportamente și trăiri afective. Părintele este cel care creează contextul, devenind regizorul unei scene de viată, iar copilul o trăieste.

Obiectivul principal al programelor noastre educationale este de a încuraja copiii să învețe prin joacă și descoperire, să își dezvolte expresivitatea, imaginația și potențialul creativ, să aibă încredere în ei și în propriile lor capacități de gândire, să-și îmbunătățească vocabularul și atenția și să-și dezvolte iubirea pentru lectură. Astfel, mergem periodic în vizită la Biblioteca Metropolitană București, unde preșcolarii ghicesc personaje din povești prin intermediul ghicitorilor spuse de doamna bibliotecar, răsfoiesc cărți cu diferite povești cunoscute și audiază fragmente din povesti citite de doamna bibliotecar.

magia povestilor in sectorul 2