Copiii care stau din ce în ce mai mult în casă în faţa monitoarelor de orice fel, cunosc natura numai din „poze” şi din filme. Este momentul şi avem obligaţia de a-i scoate „afară” pentru activitati in aer liber.

Este motivul pentru care de câţiva ani a apărut conceptul de activitate outdoor, ca alternativă pentru educaţia formală, tradiţională. Există mai multe accepţiuni pentru termenul de outdoor, cea mai simplă fiind aceea de activitate în aer liber, în afara spaţiului şcolii. 

Considerăm că niciodată nu este prea devreme pentru a explora lumea, mediul înconjurător sau chiar emoțiile. Îi ajutăm mereu pe cei mici să investigheze și să exploreze lumea fără temere, într-un spațiu sigur, mare și curat.
 
Activitățile propuse dezvoltă creativitatea, dar și auto-controlul în timp ce micuții învață să respecte regulile și limitele jocului senzorial. Totodată, acestea vor stimula cele 5 simțuri principale (vizual, auditiv, olfactiv, gustativ și tactil) și dezvolta abilitățile motorii.
 
Folosim la grădinița privată Castelino din sectorul 2, instrumente din diferite pedagogii, iar săptămânile au tematici prestabilite.
Micii exploratori la gradinita privata sector 2 activitate outdoor

CARACTERISTICILE CHEIE ALE EDUCAȚIEI OUTDOOR

  • oferă posibilitatea contactului direct cu natura, în condiţiile în care protecţia mediului reprezintă un subiect de interes mondial iar urbanizarea masivă a produs un efect nociv asupra mediului şi prin faptul că oamenii nu conştientizează impactul pe care acţiunile lor non-ecologice le au asupra mediului,
  • educaţia outdoor se desprinde ca o modalitate extrem de benefică pentru schimbarea atitudinilor şi comportamentelor faţă de mediu;
  • reprezintă o puternică sursă de experienţe de învăţare, beneficiind de un mediu, liber, fără constrângerile pe care le impun „cei 4 pereţi ai unei săli de clasă” ;
  • poate oferi elevilor nenumărate provocări, astfel că procesul de educare devine puternic, inspiraţional şi de natură să schimbe comportamente antisociale, să creeze o relaţie puternică între oameni bazată pe sprijin reciproc;
  • facilitează procesul de învăţare al elevilor care întâmpină dificultăţi în acest sens un climat diferit de învăţare ce permite elevilor care, în mod uzual, întâmpină dificultăţi de învăţare şi au un nivel scăzut de performanţă şcolară, să devină mai motivaţi, cu mult mai capabili;
  • asigură dezvoltarea personală atât al celor care o aplică, cât mai ales al elevilor, prin libertatea de manifestare şi exprimare pe care le oferă;
  • dezvoltă spiritului de echipă conexiunea între elevi, elevi-profesori creşterea gradului de participare activă, dezvoltarea spiritului cetăţenesc activ în rândul ambelor categorii;
  • are nenumărate beneficii fizice, emoţionale, mentale ce asigură bunăstarea individului şi implicit, a comunităţii şi societăţii din care face parte;
  • este un cadru stimulativ de învăţare prin varietatea mediului;
  • creează un mediu relaxant şi motivant în funcţie de problema identificată deoarece permite escaladarea unor nivele înalte de imaginaţie în vederea obţinerii rezultatelor propuse.
Top gradinita sector 2 in curte

 OBIECTIVELE GENERALE ALE EDUCAȚIEI OUTDOOR

Dezvoltă abilităţile socio-personale: îmbunătăţirea spiritului de echipă, îmbunătăţirea relaţiilor sociale, dezvoltarea competenţelor de conducere, etc.

Îmbunătățește abilităţile de management: organizare, coordonare, evaluare, atât a celor care o aplică, cât şi elevilor.

Învăţământul preşcolar poate fi considerat precursor al educaţiei outdoor, având în vedere că activităţi formale, informale şi nonformale se desfăşoară în afara grădiniţei dintotdeauna. 

Excursiile, plimbările în aer liber, vizitele la muzee au fost mereu prilej de transmitere de informaţii, priceperi şi deprinderi, fiind organizate și organizate în mod educativ.

Top gradinita sector 2 activitati de receere

EXEMPLE DE ACTIVITATI OUTDOOR

VÂNĂTOAREA DE INSECTE

VÂNĂTOAREA DE INSECTE cu perioada de desfăşurare: primăvară/vară

Matematica şi ştiinţele sunt activităţi foarte agreate de către copii. În general, fiecare unitate preşcolară, inclusiv din mediul urban are câte un spaţiu verde disponibil, ceea ce înseamnă că au numeroase oportunităţi de a desfăşura activităţi de tip outdoor. Intr-o zi frumoasă şi însorită de primăvară, vânătoarea de insecte poate fi un bun prilej de a le studia.

Pentru început pregătim materialele necesare: Pe  o foaie facem o listă cu insectele pe care le întâlnim în mod frecvent în spaţiul verde al grădiniţei. Nu este nici o problemă dacă în ziua respectivă nu le găsim pe toate. Le vom spune copiilor că vom completa lista cu altă ocazie.

Lista se întocmeşte împreună cu copiii, chiar dacă va include şi alte vieţuitoare decât insectele. Vom desena în dreptul numelui vieţuitoarelor alese spre descoperire imaginea lor.

Mergem afară şi distracția poate începe. Copiii vor căuta insectele în toată curtea. Cu un marker fiecare copil va nota pe listă câte insecte a găsit. La sfârşit  se va face totalul. Copiii învaţă cel mai bine din experienţa proprie.

Căutând şi găsind insecte, ei obsevă direct unde se adăpostesc, cum sunt organizate, eventual cu ce se hrănesc. Odată reveniţi în sala de grupă se poate realiza un insectar (o carte a insectelor) în care vor fi consemnate toate concluziile vânătorii de insecte.

PUTEREA SOARELUI

Este greu să le explicăm copiilor ce înseamnă cu adevărat puterea soarelui. Sigur, ei simt că uneori este mai cald iar alteori mai rece. De aceea o activitate outdoor poate fi concludentă. Ea se va desfăşura în două etape: într-o zi foarte călduroasă de vară şi cea de-a doua într-o zi rece, dar însorită de toamnă.

Se iau bucăţi de folie de aluminiu pe care se aşează forme de tăiat fursecuri, se umplu cu bucăţi mici de creione şi se scot afară la soare pe farfurii. Copiii vor avea la îndemână un ceas pentru a monitoriza timpul. Cât timp copiii construiesc castelul soarelui din nisip, creioanele se topesc la căldura soarelui.

Cu ajutorul educatoarei copiii vor nota în jurnalul grupei în cât timp s-au topit creioanele. Odată topite creioanele, vor fi lăsate la răcit, apoi se vor scoate cu un cutter. Copiii vor observa cum  s-au amestecat culorile între ele şi le vor încerca pe foi de desen. Cu următoarea ocazie se va proceda la fel şi copiii vor compara rezultatele.

DE MICI EXPLORĂM LUMEA

MICII CERCETAȘI

Este o activitate dinamică în care învăţarea prin descoperire este la ea acasă. Sunt necesare lupe pentru cercetare şi multă curiozitate.

Copiii vor ieşi în curtea grădiniţei cu lupe şi vor avea la îndemână un panou (carton) pe care vor nota observaţiile. Vor observa cu lupele insecte, solul, plante, astfel ei vor deveni detectivii naturii.

La noi micuții cercetași vor găsi și frunze verzi sau uscate, apă colorată, boabe de porumb, măsuțe luminoase, covoare senzoriale sau muzicale.
Vor găsi deopotrivă personal dedicat și calificat, empatic, care va pune mereu siguranța și dezolvarea copiilor pe primul loc!

PĂSĂRILE FURIOASE

Este un joc foarte distractiv, care implică domeniul estetic (desen) şi domeniul psiho-motric. Copiii primesc cretă colorată cu care vor desena pe asfalt diferite feţe în care vor reproduce emoţia, starea de spirit pe care o trăiesc în acel moment sau poate stări de spirit pe care le-au trăit anterior în anumite situaţii si nu le-au putut exprima, iar în acest joc pot desena faţa pe care au avut-o când au fost supăraţi. Vor umple apoi baloane cu apă şi vor arunca la ţinţă pentru a spăla supărarea sau orice altă emoţie. Vor arunca baloane cu apă pâna vor spăla de tot desenele.

FURTUNUL HARNIC

Este un joc care are nevoie de o serie de materiale mai greu de procurat, dar este foarte distractiv şi atrăgător pentru copii. Implică domeniul ştiinţe (matematică), domeniul limbă şi comunicare şi cel psiho-motric. Avem nevoie de o suprafaţă pe care să se poată spăla cu apă, de un furtun legat la o sursă de apă şi cretă colorată. Pe suprafaţa de lucru se desenează cu cretă colorată cifre, forme geometrice, litere. Copiii vor fi selectaţi cu ajutorul unor numărători vesele pentru a se afla cel care ţine furtunul. Ei trebuie să ţintească şi să spele ceea ce li se cere: o formă geometrică, o cifră (care corespunde numărului de silabe ale unui anumit cuvânt sau numărului elementelor unei mulţimi) sau litera cu care începe un anumit cuvânt. Jetul de apă fiind destul de puternic li se solicită şi forţa şi atenţia.

CULORILE AMESTECATE

O activitate este cu atât mai interesantă cu cât se bazează pe acţiuni care de regulă sunt interzise copiilor de către părinţi. Acasă nu li se prea permite să se joace cu acuarele şi cu apă. La grădiniţă rar li se permite să amestece la întâmplare acuarelele. De aceea o activitate outdoor în care li se permit aceste lucruri nu poate fi decât benefică.

Copiii primesc foi de carton pe care vor picta cu acuarele linii continue, curbe sau frânte cu cât mai multe culori. Foile vor fi aşezate pe asfalt, iar copiii vor ţinti foile cu baloane cu apă astfel încât culorile să fuzioneze între ele. Foile se lasă la uscat, iar copiii vor căuta să identifice forme în amestecul de culori. Se poate realiza şi cu carioci, dar trebuie să fie de foarte bună calitate, de preferat specia

Activitati-distractive-copii-outdoor-gradinita-sector-2

ACTIVITĂȚILE DE TIP EDUCAȚIE ECOLOGICĂ SUNT FORTE DISTRACTIVE

  • MICII ECOLOGIȘTI – Este o activitate outdoor de educaţie ecologică în care copiii contribuie direct la îmbunătăţirea calităţii aerului, la înfrumuseţarea spaţiului verde al grădiniţei conştienţizând astfel importanţa acestuia pentru viaţa pe Pământ. Muncile pe care le vor executa copiii trebuie să fie adaptate la nivelul lor de dezvoltare psiho-fizică şi trebuie să fie precedate de un serios instructaj de protecţia muncii.
Micii ecologisti Top gradinita sector 2 outdoor

Le explicăm copiilor ce înseamnă poluarea aerului și care sunt efectele poluării aerului asupra populației umane. Vom învăța că plantele se hrănesc în urma procesului de fotosinteză, că oxigenul este eliberat de atmosferă de către plante și că acestea se hrănesc cu apă dulce.

În cadrul activității noastre vom desfășura și o activitate practică în care le vom arăta copiilor că putem creea propriul ecosistem la noi acasă cu puțin pământ, apă si semințe de grâu considerat un simbol al belșugului, al prosperității. Astfel ne vom bucura de iarbă crescută la noi acasă ocazia zilei de Sfântul Andrei, această plantă fiind văzută ca sursa vieții, deoarece din grâu se face pâine, iar aceasta este mâncarea de bază, sau vom planta copăcei primăvara sau toamna explicandu-le copiilor, de exemplu, că ei ofera umbră plăcută vara si produc mult oxigen.

Scopul acestui gen de activităţi este de a-i responzabiliza pe copii faţă de calitatea mediului, de a preţui munca şi de a conştientiza valoarea muncii.