MODALITĂȚI DE LUCRU CU PREȘCOLARII PENTRU DEZVOLTAREA COMPORTAMENTELOR ADECVATE VÂRSTEI

CONCEPTUL DE MOTIVAȚIE LA COPIII PREȘCOLARI

Preșcolarii sunt caracterizați prin curiozitatea lor naturală și dorința de a explora lumea din jurul lor. Aşadar, motivarea pentru învăţare trebuie să se bazeze pe aceste trăsături ale copiilor, încurajându-i să descopere şi să exploreze lumea din jurul lor prin intermediul activităţilor de învăţare. 

În acest sens, cadrele didactice pot utiliza metode de învăţare active şi interactive, precum jocul, activităţile practice sau experimentele, care să stimuleze interesul şi curiozitatea copiilor. De asemenea, este important ca aceste activităţi să fie adaptate nivelului de dezvoltare şi abilităţilor fiecărui copil în parte, astfel încât să fie percepute ca fiind accesibile și satisfăcătoare.

IMPORTANȚA MOTIVAȚIEI ÎN ÎNVĂȚARE A COPIILOR PREȘCOLARI

Pentru dezvoltarea personalității și succesul în educație, motivația pentru învățare este crucială. În acest articol se afirmă că există întotdeauna un “de ce” al învățării, care este conștientizat și care susține energia pentru a învăța. Acest motiv poate fi găsit în diferite stadii de dezvoltare, de la curiozitate până la dorința de a câștiga un concurs.

Educatoarea are un rol important în dezvoltarea personalității copiilor, ajutându-i să se dezvolte în ritmul propriu și să-și fixeze scopuri. Întrecerile, jocurile și concursurile sunt modalități eficiente de lucru cu preșcolarii, care contribuie la formarea comportamentelor adecvate vârstei și la dezvoltarea unei imagini de sine corecte, a încrederii în propriile forțe și capacități, a motivației pentru învățare.

MOTIVAȚIA EXTRINSECĂ VERSUS MOTIVAȚIA INTRISECĂ

Pe de altă parte, este important să se acorde atenţie şi motivaţiei intrinseci, susţinând şi valorizând efortul şi progresul copiilor, astfel încât aceştia să simtă satisfacţia şi plăcerea de a învăţa şi de a descoperi lucruri noi. În acest sens, cadrele didactice pot utiliza feedback-ul pozitiv, precum lauda sau recunoaşterea efortului depus, care să sporească încrederea şi motivaţia copiilor pentru învăţare. 

În concluzie, în învăţare motivaţia este un factor crucial pentru succesul şcolar şi pentru dezvoltarea copiilor. În cazul preşcolarilor, motivaţia trebuie să se bazeze pe curiozitatea şi dorinţa naturală de a explora lumea din jurul lor, susţinută de activităţi adaptate nivelului lor de dezvoltare şi abilităţi, şi de feedback-ul pozitiv al cadrelelor didactice.

UTILIZAREA METODELOR ACTIVE ŞI INTERACTIVE ÎN ÎNVĂŢARE A PREȘCOLARILOR

Prin intermediul acestor activități, copiii din grădiniță își dezvoltă încrederea în sine și în forțele proprii, iar recompensele oferite îi ajută să-și dezvolte motivația câștigului. Educatoarea trebuie să aleagă cu grijă recompensele, cunoscând preferințele majorității copiilor.

Concursurile între copiii de aceeași vârstă, între grupe sau grădinițe, stimulează dorința de a fi primii și voința de a câștiga. Diplomele oferite îi fac să se mândrească în fața celorlalți preșcolari și să stârnească dorința de a participa și ei la concursuri.

Motivația pentru învățare se dezvoltă de la cele mai mici vârste prin aprecieri verbale, apoi prin întreceri, jocuri, concursuri. Pentru a asigura continuitatea autentică între grădiniță și școală, pregătirea copilului trebuie să vizeze structurarea întregii sale personalități, îndeosebi dezvoltarea fizică și senzorială adecvată cerințelor activității de scriere, intelectual-cognitivă, afectiv-motivațională, psiho-socială și trăsăturilor de voință.

Astfel, educatoarea joacă un rol crucial în dezvoltarea personalității copiilor și în pregătirea lor pentru adaptarea la cerințele școlii.