1111111

Valențele educative ale poveștilor la copii de vârsta preșcolară

   La vârsta copilăriei, poveştile şi basmele sunt mai mult decât simple istorisiri. Ele reprezintă un instrument foarte important aflat la îndemâna părinţiilor, pentru a stimula dragostea de lectură şi cărţi, curiozitatea intelectuală a micuţului, dar şi un instrument pentru a consolida legătura afectivă copil-părinte.

   În această etapă se fixează principalele valori şi modele de viaţă, iar copilul se identifică cu personajul care corespunde cu modelul educaţional existent. Personajele din basme ne însoţesc în anii copilăriei şi ne oferă modele pe care să le urmeze în viaţa adultă.

   Prin intermediul poveştilor, copilul descoperă lumea şi se poate plasa în situaţii de viaţă în afara contextului familial. Prin lupta dintre bine şi rău şi situaţiile conflictuale întâlnite, copilul învaţă strategii de viaţă, descoperă consecinţele unor fapte şi atitudini şi îşi însuşeşte comportamente sociale pozitive.

   Fără a fi obligat să treacă printr-o experienţă negativă, copilul poate învăţa astfel să descopere lumea din jur, oamenii şi modul în care aceştia acţionează în diferite situaţii de viaţă. Multe dintre poveştile pentru copii semnalează la nivel metaforic lupta dintre bine şi rău, identifică principalele tipologii comportamentale, precum şi modul în care anumite situaţii concrete de viaţă îşi pot găsi rezolvarea.

   În povești ca Scufiţa Roşie și Capra cu trei iezi,  copiii înţeleg faptul că, până la o anumită vârstă, trebuie să asculte şi să respecte sfatul părinţilor pentru a evita pericolele iminente.

   Finalul acestor poveşti aduce întotdeauna soluţia salvatoare prin implicarea factorilor educaţionali, reprezentaţi de familie şi ceilalţi formatori din viaţa copilului.

Poveştile stimulează dorinţa de cunoaştere, imaginaţia şi creativitatea copilului.

   Contextul narativ al basmului facilitează accesul copilului la cuvinte şi expresii noi, permite înţelegerea sensului unor cuvinte abstracte sau metaforice, dezvoltând astfel limbajul şi gândirea. Imaginaţia şi creativitatea joacă un rol important în viaţa copilului pentru că ea este cea care îl ajută pe copil să stabilească o legătură între lumea sa internă şi cea externă, să îşi construiască propria imagine de sine şi să dezvolte pe viitor strategii  de succes pentru rezolvarea problemelor şi identificarea soluţiilor.

   Copiii pun întrebări părinţilor, se bucură pentru victoria personajului cu care se identifică, devin trişti sau îngrijoraţi atunci când personajul respectiv se află în dificultate şi învaţă să îşi definească propriile emoţii în raport cu anumite situaţii de viaţă.

   Tot în acest context, copilul învaţă să îşi definească emoţiile pozitive în raport cu cele negative şi dezvoltă anumite comportamente de tip social.

Poveştile consolidează legătura dintre copil şi părinte prin implicarea ambelor părţi într-o activitate care îi reuneşte prin cuvinte, comportamente şi trăiri afective.

Astfel, cititul sau nararea unei poveşti poate deveni un ritual al familiei, contribuind astfel la definirea unui program comun.

CONTACT

Telefon: 0731 995 600 Email: gradinita@castelinobaby.ro